Miten Venyttää Selkää

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:55 pm #1783

    +

    Miten venyttää selkää – helpot ohjeet jokaiselle

    Selän venyttäminen on tärkeää selkäkipujen estämiseksi ja lihaskunnon ylläpitämiseksi. Monet meistä viettävät suurimman osan päivästämme istuen, joten selän venyttämiseen kannattaa panostaa. Tässä artikkelissa annamme helppoja ohjeita selän venyttämiseen, jotta voit pitää selkäsi terveenä ja kivuttomana.

    Lämmittele ennen venyttelyä

    Ennen selän venyttelyä kannattaa lämmitellä keho hyvin. Juokse paikallaan, pyöritä käsiäsi ja jalkojasi sekä tee muutamia kevyitä venyttelyliikkeitä kehon eri osiin ennen kuin aloitat selän venyttämisen.

    Käytä venyttelyalustaa

    Ennen kuin aloitat selän venyttämisen, varmista että sinulla on sopiva alusta jolla venytellä. Voit käyttää esimerkiksi joogamattoa tai muita pehmeitä alustoja. Alusta auttaa sinua pitämään tasapainoa ja estää loukkaantumisia.

    Selän venytykset seisomalla

    Seiso suorassa ja pidä kädet lantion päällä. Ota muutama syvä hengitys ja nosta kädet ylös. Pidä kädet ylhäällä ja venytä itseäsi ylöspäin, niin että tunnet venytyksen selkärankasi yläosassa. Pidä venytystä 15-20 sekuntia ja laske sitten kädet takaisin lantion päälle.

    Toinen hyvä venytys seisoma-asennossa on lonkankoukistajien venytys. Asetu lantion levyiseen haara-asentoon ja siirrä vasen jalka eteenpäin. Taivuta oikea polvi maata kohti niin, että tunnet venytyksen lonkankoukistajissa. Pidä venytystä 15-20 sekuntia ja vaihda sitten jalkaa.

    Selän venytykset istuen

    Istu lattialla jalat koukussa edessäsi. Käännä vartaloasi vasemmalle ja aseta oikea kyynärpääsi vasemman polvesi ulkopuolelle. Käännä päätäsi katsomaan yläviistoon oikealle ja pidä venytystä 15-20 sekuntia. Toista sitten toiselle puolelle.

    Toinen tehokas venytys istuma-asennossa on lantion kiertoliike. Istu suorassa jalat ojennettuina edessäsi. Käännä lantiota vasemmalle, niin että vasen käsi koskettaa oikeaa jalkaa. Toista sitten lantiokiertoliike oikealle.

    Selän venytykset polviseisonnassa

    Asetu kaikkien neljän varpaille polviseisontaan. Ravista varovasti hieman lantiota ja hiljalleen siirrä painosi kohti kantapäitä. Laske selkääsi kohti lattiaa kunnes tunnet venytyksen. Pidä venytys 15-20 sekuntia.

    Selän venyttäminen on tärkeää pitämään selkä kunnossa ja kivuttomana. Muistathan että venyttelyä tulee tehdä säännöllisesti, jotta hyödyt siitä. Pidä kiinni venyttelyrutiinistasi ja nauti hyvinvoinnista!
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.