Miten Paastota

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:50 pm #1663

    +

    Miten paastota?

    Paastoaminen on monelle tuttu ilmiö erilaisista uskonnollisista tai terveysperustaisista syistä. Paasto voi olla hyvä keino kehon puhdistamiseen ja mielen kirkastamiseen. Se voi myös auttaa kehon tasapainon saavuttamisessa ja auttaa ruoansulatuselimistöä toimimaan paremmin.

    Paastoa ei kuitenkaan pidä tehdä liian usein eikä liian pitkään. Jos paastoaa liian usein tai liian pitkään, voi kehomme kärsiä ravintoaineiden puutteesta ja elimistön toiminta häiriintyy. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten paastoaminen kannattaa aloittaa ja mitä huomioida paaston aikana.

    Kuinka aloittaa paasto?

    Ensimmäiseksi, kun aikoo aloittaa paaston, on hyvä miettiä, miksi paastoaa. Paastoaminen voi juontaa juurensa uskonnollisiin tai henkisiin perinteisiin tai se voi olla osa terveellistä elämäntapaa. Jos paastoaa terveydellisistä syistä, esimerkiksi ruoansulatuselimistön toiminnan parantamiseksi tai painonpudotuksen tueksi, on hyvä muistaa, että paasto ei ole ratkaisu kaikkeen. Paaston ajaksi tulee huomioida erityisesti, että elimistö saa edelleen riittävästi ravintoaineita.

    Paastoaminen aloitetaan yleensä hiljalleen keventämällä ruokavaliota. Ensimmäisenä päivänä voi esimerkiksi jättää aamupalan väliin tai syödä kevyen salaatin lounaaksi. Seuraavina päivinä voi jättää pois yhden aterian tai korvata kaikki ateriat kevyellä, nestepitoisella ruoalla. Nestepitoisia ruokia ovat esimerkiksi kasviskeitot, hedelmäsalaatit tai vihersmoothiet.

    Paaston aikana

    Paaston aikana on tärkeää juoda riittävästi nestettä, mieluiten vettä. Nestehukka voi nimittäin aiheuttaa päänsärkyä tai huimausta. Vältä kuitenkin sokerisia tai alkoholipitoisia juomia. Kahvin ja teen juonti on sallittua, mutta liiallinen kofeiinin käyttö voi häiritä unen laatua ja aiheuttaa vatsavaivoja.

    Jos paasto kestää vain muutaman päivän, elimistön ei tarvitse käyttää rasvavarastoja. Jos paasto kestää kuitenkin useamman päivän, polttoaineen loppuessa alkaa ravinnon sijaan käyttää rasvavarastoja. Tämä voi olla hyödyllistä laihduttamisessa, mutta kannattaa tällöin varmistaa, että elimistö saa riittävästi ravintoaineita. Juurikin siksi pitkäkestoisempiin paastoihin suositellaan yleensä ammattilaisen ohjausta.

    Paaston aikana on tärkeää kuunnella kehoaan ja lopettaa paasto, mikäli elimistö alkaa oireilla. Myös pitkäkestoisemmissa paastoissa kannattaa seurata, miten elimistö reagoi ja kuunnella, mikä tuntuu parhaalta.

    Paaston jälkeen

    Paaston jälkeen ei kannata heti aloittaa syömistä normaalisti. Elimistön ruoansulatuselimistö on ollut lepotilassa ja sen täytyy sopeutua normaaliin ruokavalioon rauhallisesti. Päivä paaston jälkeen kannattaakin aloittaa kevyemmillä aterioilla, kuten salaatilla tai kevyellä keitolla. Varo myös syömästä liian nopeasti, sillä se voi aiheuttaa vatsavaivoja.

    Paaston jälkeen on hyvä muistaa myös muutama muu huomio. Ensinnäkin, älä aloita syömistä liian nopeasti. Vatsalaukku on ollut useita päiviä tuntumatta ruokaa ja siksi sitä ei kannata heti ylikuormittaa. Toisekseen, paaston jälkeen elimistön aineenvaihdunta voi olla muuttunut, joten kannattaa aloittaa kevyellä liikunnalla ja lisätä tehoja vähitellen. Lisäksi, vaikka paastoaminen onkin hyvä tapa puhdistaa kehoa, sitä ei kannata tehdä liian usein. Paaston pitäisi olla elimistölle positiivinen kokemus.

    Yhteenveto

    Paastoaminen voi olla hyvä tapa puhdistaa kehoa ja kirkastaa mieltä. Paaston aloittamisessa on kuitenkin tärkeä muistaa, miksi paastoaa ja millaisia tavoitteita sillä on. Paasto tulee aloittaa rauhallisesti ja kuunnella kehon viestejä. Paastoamisen aikana on juotava riittävästi vettä ja varottava kofeiinin käyttöä. Paaston jälkeen ruokavalio on syytä aloittaa kevyellä ruoalla ja palata normaaliin ruokavalioon vähitellen. Vaikka paastoaminen onkin hyvä keino kehon puhdistamiseen, sitä ei kannata tehdä liian usein tai liian pitkään.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.