Miten Ottaa Passikuva Itse

• Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:50 pm #4315

+

Miten ottaa passikuva itse?

Passikuvan ottaminen voi joskus tuntua hankalalta, mutta se onnistuu helposti myös kotona. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka voit ottaa passikuvan itse.

Kuinka valmistautua passikuvan ottamiseen?

Ennen passikuvan ottamista kannattaa miettiä, millainen kuva passissa halutaan olevan. Suomessa passikuvassa tulee olla selkeä kasvokuva, jossa kasvot ovat suorassa ja ilme on neutraali. Passikuvassa ei saa olla silmälasien heijastumia tai varjoja ja tausta tulee olla yksivärinen, tavallisesti vaalea.

Kun olet tarkistanut vaatimukset, voit valmistella itsesi ja ympäristön passikuvan ottamiseen. Valitse sopiva huone, jossa on hämärää valoa ja yksivärinen tausta, esimerkiksi valkoinen seinä. Varmista myös, että sinulla on sopiva kamera käytettävissä.

Kuinka ottaa passikuva?

1. Aseta kamera jalustalle tai pöydälle niin, että se on kasvojesi korkeudella.

2. Istu tai seisottele kasvot kameraan päin.

3. Katso suoraan kameraan ja hymyile neutraalisti, eli älä venytä suuta hymyyn tai näytä hampaita.

4. Huolehdi siitä, että kamera on tarkennettu kasvoihisi ja että näytät mahdollisimman hyvin kuvausvalmiilta.

5. Käyttäen kameran omaa aikasäädintää tai kaukolaukaisinta, ota kuva.

6. Tarkista kuva ja säädä kuvan kokoa tarvittaessa.

Passikuvan vaatimukset

Suomessa passikuvan tulee täyttää tietyt vaatimukset, jotta se hyväksytään. Passikuvassa kasvosi tulee olla suoraan edestä ja taka-alalla ei saa olla mitään häiritsevää, esimerkiksi taustalla olevasta seinästä heijastuvia varjoja. Silmälasit saavat olla korkeintaan ohuet metallikehyksiset lasit, koska lasien heijastumat ovat usein ongelma passikuvissa.

Kuvan tulee olla kokoa 35 mm x 45 mm. Kasvojen tulee mahtua kuvaan niin, että niiden korkeus on 70-80% kuvan korkeudesta. Kasvojen ilmeen tulee olla neutraali.

Miten tulostaa passikuva?

Kun olet ottanut passikuvan, sinun täytyy tulostaa se oikean kokoisena ja -laatuisena. Voit tulostaa kuvan itse kotikäyttöön sopivalla tulostimella, mikäli sinulla on sellainen käytettävissä. Muussa tapauksessa voit tilata passikuvan esimerkiksi valokuvaamosta. Varmista, että kuva on sopivan kokoinen ja sopii kaikkiin passivaatimuksiin.

Johtopäätös

Passikuvan ottaminen itse on helppoa, kun tiedät millaisia vaatimuksia suomalaisessa passikuvassa on. Muutamalla perusohjeella ja sopivalla huoneella voit ottaa laadukkaan passikuvan kätevästi kotona. Muista tarkistaa kuvan laatu ja koko, ennen kuin käytät sitä virallisessa yhteydessä. Onnea kuvanottoon!
    **

• Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.