Miten Lasketaan Kateprosentti

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:50 pm #4852

    +

    Miten lasketaan kateprosentti?

    Kateprosentti on tärkeä käsite liiketoiminnassa ja myynnin strategiassa, joka auttaa ymmärtämään, kuinka paljon yritys ansaitsee myydystä tuotteesta tai palvelusta. Kateprosentti kertoo, kuinka suuri osuus tuotteen tai palvelun hinnasta jää yritykselle kustannusten jälkeen. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten kateprosentti lasketaan ja miksi se on tärkeä osa liiketoimintaa.

    Kateprosentin laskukaava on yksinkertainen:

    Kateprosentti = (myyntihinta – suorat kustannukset) / myyntihinta x 100%

    Tässä kaavassa ”myyntihinta” tarkoittaa sitä hintaa, jolla tuote tai palvelu myydään asiakkaalle. ”Suorat kustannukset” ovat kustannuksia, jotka liittyvät suoraan tuotteen tai palvelun valmistukseen tai toimittamiseen. Esimerkiksi jos myyt pizzaa, suorat kustannukset sisältävät pizzan tekemiseen tarvittavat ainekset, palkat keittiöhenkilöstölle ja laitteiden huollon.

    Näin lasketaan kateprosentti käytännössä:

    1. Selvitä suorat kustannukset. Lasketaan kaikki kustannukset, jotka liittyvät tuotteen tai palvelun valmistukseen. Tämä sisältää raaka-aineet, palkat, vuokrat, sähkökulut sekä muut suorat kustannukset.

    2. Laske myyntihinta. Myyntihinta on se hinta, jolla tuote tai palvelu myydään asiakkaalle. Myyntihinta sisältää myynnin kustannukset sekä voiton.

    3. Vähennä suorat kustannukset myyntihinnasta. Tästä saadaan kate eli se summa, joka jää yli suorien kustannusten jälkeen.

    4. Jaa kate myyntihinnalla ja kerro se sadalla. Näin saat kateprosentin.

    Esimerkiksi, jos pizzan myyntihinta on 12 euroa ja sen valmistuksen suorat kustannukset ovat 5 euroa, kate on 12-5 = 7 euroa. Kateprosentti on 7/12 x 100% = 58,33%.

    Kateprosentti on tärkeä mittari, joka auttaa ymmärtämään yrityksen taloudellista tilannetta. Kateprosentti kertoo, kuinka paljon yritys voi ansaita myytyä tuotetta tai palvelua kohden ja kuinka paljon suorista kustannuksista tulee kattaa. Hyvän kateprosentin avulla yritys voi parantaa kannattavuuttaan.

    Kateprosentin avulla yritys voi myös hinnoitella tuotteitaan tai palveluitaan oikein. Kun kateprosentti on tiedossa, voi laskea, kuinka paljon tuote tai palvelu tulee maksamaan, jotta yritys voi saavuttaa halutun katteen.

    Yhteenvetona voidaan todeta, että kateprosentin laskeminen on tärkeä osa liiketoimintaa. Se auttaa ymmärtämään yrityksen kannattavuutta ja hinnoittelustrategiaa. Kateprosentin ansiosta yritys voi parantaa tuotteiden tai palveluiden hinnoitteluaan ja saavuttaa tavoittelemansa kate.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.