Miten Kuvailla Itseään

• Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:49 pm #3177

+

Miten Kuvailla Itseään?

Kuvaileminen itsestään voi olla haastavaa monille ihmisille, varsinkin jos he eivät ole tottuneet tarkastelemaan itseään objektiivisesti. Kuitenkin, jos haluaa löytää itselleen sopivan työn tai luoda hyviä ihmissuhteita, on tärkeää osata kuvailla itseään.

Alla on muutamia vinkkejä siihen, miten voit kuvailla itseäsi.

1. Aloita vahvuuksistasi

Kun kuvailen itseäni, aloitan aina vahvuuksieni kertomisella. Aloita siis miettimällä, mitä olet erityisen hyvä, ja mitä taitoja sinulla on. Se voi liittyä koulutukseesi, työkokemukseesi tai henkilökohtaisen elämän taitoihin. Älä kuitenkaan liioittele, vaan ole rehellinen itsellesi.

Kun kuvailen itseäni, kerron esimerkiksi siitä, että olen hyvä kuuntelija ja suunnittelija. Näiden vahvuuksien avulla olen onnistunut luomaan menestyksekkään uran suunnittelijana.

2. Puhu kokemuksestasi

Kuvailemalla kokemuksiasi luot uskottavuutta sille, mitä sanot. Käytä siis esimerkkejä siitä, miten olet käyttänyt tiettyjä taitojasi. Jos olet esimerkiksi kova myyntityössä, kerro siitä, miten sait kasvatettua myyntilukuja edellisessä työssäsi.

Kun puhut kokemuksistasi, älä unohda korostaa niitä saavutuksia, jotka olet saanut aikaan. Tämä antaa kuuntelijalle syytä uskoa, että sinä et pelkästään ”tee töitä”, vaan olet myös kyky saavuttaa asioita.

3. Vältä fraaseja

Älä käytä kliseitä, kun kuvailen itseäsi. Vältä siis sanomia, kuten ”olen tiimipelaaja” tai ”olen hyvä ongelmanratkaisija”. Sen sijaan kerro, miten olet käyttänyt näitä taitoja esimerkiksi edellisessä työpaikassasi.

Fraasit voivat antaa kuuntelijalle vaikutelman siitä, että sinulla ei ole mitään erityistä kerrottavaa. Ole siis tarkkaavainen ja käytä konkreettisia esimerkkejä siitä, miten olet käyttänyt taitojasi aiemmissa töissä.

4. Korjaa heikkoutesi

Monet ihmiset kamppailevat sen kanssa, kun pitää kertoa omasta heikkoudestaan. Kuitenkin, tunnustamalla omat heikkoutesi voit osoittaa, että olet valmis kehittymään ja oppimaan uutta.

Jos haluat kertoa heikkoudestasi, aloita rakentavalla tavalla. Sen sijaan, että sanoisit ”olen huono aikatauluttamaan” kerro siitä, miten kehität taitojasi paremmaksi. Voit esimerkiksi sanoa, ”olen hyvä suunnittelussa, mutta olen huomannut tarvitsevani lisää aikaa aikatauluttaessani projekteja. Olen kuitenkin aloittanut uuden kurssin aikatauluttamisesta ja yritän jatkuvasti kehittää tätä taitoa.”

5. Ole rehellinen

Tärkeintä, kun kuvailen itseäni, on olla rehellinen. Älä kerro mitään liian innokkaasti, mitä et voi todella tukea. Ja älä valehtele, jos et tiedä jotain.

Jos et ole varma vastauksesta kysymykseen, voit sanoa vaikka ”En tiedä tarkalleen, mutta olen valmis oppimaan lisää tästä aiheesta.” Tämä osoittaa, että olet valmis kehittymään ja oppimaan uutta.

Loppusanat

Kuvaileminen itsestään voi olla haastavaa, mutta se on tärkeää monissa tilanteissa elämässä. Aloita vahvuuksistasi, puhu kokemuksestasi, vältä fraaseja, korjaa heikkoutesi ja ole rehellinen. Näiden vinkkien avulla voit kertoa itsestäsi tehokkaasti ja vakuuttavasti.
    **

• Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.