Miten Kohdata Hankala Asiakas

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:50 pm #1777

    +

    Miten kohdata hankala asiakas

    Asiakaspalvelutyö saattaa joskus tuottaa haasteita, kun vastaan tulee hankalia asiakastilanteita. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää säilyttää ammattimainen ja rauhallinen asenne, jotta pystytään löytämään ratkaisu tilanteeseen. Tässä artikkelissa käsitellään, miten kohdata hankala asiakas ja ratkaista ongelmatilanne.

    1. Kuuntele asiakasta

    Hankalan asiakkaan kohtaamisessa on tärkeää aloittaa kuuntelemalla, mitä asiakas haluaa sanoa. Asiakkaalla on oikeus ilmaista mielipiteensä ja tunteensa. Niitä ei saa aliarvioida tai haukkua. Osoita aidosti kiinnostusta ja ymmärrystä asiakkaan näkökulmasta.

    2. Pyydä asiakkaalta tarkennuksia

    Kun asiakkaan tarina on kerrottu, on hyvä pyytää häneltä täsmennystä esimerkiksi asiakkaan odotuksista tai vaatimuksista. Varoituksen sana: valmistaudu mahdollisiin ristiriitoihin, koska asiakkaan mielipide ei välttämättä ole täysin sama kuin sinun näkökulmasi.

    3. Pyydä anteeksi

    Vaikka et olisi vastuussa ongelman aiheuttamisesta, anteeksipyyntö voi rauhoittaa asiakasta. Asiakkaan on mahdollista kuulla, että olet valmis auttamaan löytämään ratkaisun ongelmaan. Voit esimerkiksi sanoa ”Olen todella pahoillani siitä, mitä teille on tapahtunut.”

    4. Etsi ratkaisu yhdessä

    Ristiriitatilanteissa asiakkaan kanssa kannattaa yhdessä etsiä ratkaisua ongelmaan. Keskity siihen, mitä voit tehdä asiakkaan puolesta. Pyydä silti anteeksi, vaikka tilanteen ratkaisu ei olisi sinun käsissäsi.

    5. Älä vaivaa pääsi liikaa tilanteesta

    Vaikka hankala asiakastilanne olisi saanut sinut tuntemaan olosi epämiellyttäväksi, älä anna sen vaikuttaa loppupäivän aikana tapahtumiin. Sulje koko tilanne pois mielestäsi ja pidä mielessä, että aina löytyy uusia ja parempia asiakasmahdollisuuksia.

    Artikkeli on yhteenveto tavoista, joilla voidaan kohdata hankala asiakas-ratkaista tilanne. Vaikka asiakkaan kanssa käyty keskustelu olisi kovin haastavaa, tärkeää on muistuttaa itseään käsitellyistä tavoista ja pitää mielessä, että jokainen asiakastilanne on oma ongelmansa.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.