Mitä Tehdä Kun Ei Jaksa Töissä

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:57 pm #4115

    +

    Mitä Tehdä Kun Ei Jaksa Töissä?

    Työelämässä eläminen voi olla rankkaa, varsinkin, jos kärsii uupumuksesta tai masennuksesta. Kyllästymisen ja haluttomuuden tunne töitä kohtaan voi iskeä kenelle tahansa, mutta mitä tehdä, jos se alkaa haittaamaan omaa elämää ja työtä?

    Puhu asiasta esimiehelle tai työterveyshoitajalle

    Jos tunnet, että et jaksa jatkaa työssäsi, on hyvä ottaa yhteys esimieheen tai työterveyshoitajaan. He voivat tarjota apua ja tarvittaessa ohjata sinut esimerkiksi työterveyspsykologin luokse. On tärkeää olla avoin omasta tilanteestaan ja pyytää apua, sillä se voi auttaa pääsemään eteenpäin.

    Älä jätä omia tarpeita huomiotta

    Jos töissä jaksaminen on hankalaa, kannattaa miettiä omia tarpeita ja rajoja. Voiko työpäivän aikana ottaa taukoja ja kävellä hetken ulkona raittiissa ilmassa? Onko työtehtävät mahdollista järjestellä uudelleen niin, että pystyy keskittymään paremmin? Jos on liian paljon töitä, onko mahdollista delegoida niitä eteenpäin? Jokaisella on oikeus ajatella omaa jaksamistaan ja edesauttaa sen ylläpysymistä.

    Harrasta liikuntaa ja vietä aikaa ulkona

    Riittävä uni, säännölliset ruokailut ja liikunta vaikuttavat suuresti jaksamiseen ja mielialaan. Liikunta lisää hyvänolon hormonien eritystä, mikä voi auttaa jaksamaan paremmin. Ulkona liikkuminen taas antaa sopivasti vaihtelua arkeen ja auttaa rentoutumaan. Kannattaa kokeilla eri liikuntalajeja ja löytää itselle sopiva. Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kävely, lenkkeily, jooga ja kuntosaliharjoittelu.

    Keskity omaan hyvinvointiin

    Työ ei saisi vaikuttaa negatiivisesti omaan terveyteen tai hyvinvointiin. Jos työ aiheuttaa suurta stressiä ja uupumusta, kannattaa miettiä, onko kyseessä oikea työpaikka itselle. On tärkeää tehdä sellaisia asioita arjessa, jotka antavat itselle voimaa ja mielihyvää. Voit esimerkiksi aloittaa uuden harrastuksen, matkustaa tai tehdä jotain, mikä on sinulle merkityksellistä. Oma hyvinvointi ja jaksaminen ovat tärkeitä, ja niihin kannattaa panostaa jatkuvasti.

    Hae tarvittaessa ammattilaisen apua

    Jos oma jaksaminen ei kohene, vaikka olet jo yrittänyt erilaisia keinoja, kannattaa hakea apua ammattilaiselta. Työterveyshoitajalta tai työterveyspsykologilta on mahdollista saada tukea ja apua tilanteeseen. Myös yksityiset terapiapalvelut ovat käytettävissä, jos haluaa keskustella asiantuntijan kanssa omasta tilanteestaan.

    Kaiken kaikkiaan avoimuus, oma jaksaminen ja hyvinvoinnin huomiointi ovat tärkeitä jokaiselle työssäkäyvälle. Jos huomaat, että työ uuvuttaa enemmän kuin antaa voimaa, kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä esimieheen tai työterveyshoitajaan. Omaa jaksamista voi myös edistää liikunnan ja ulkoilun avulla, ja erityisen tärkeää on keskittyä omaan hyvinvointiin. Jos tilanne ei parane, ammattilaisen apu on mahdollista.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.