Mitä Tehdä Kun Ahdistus Iskee

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 9:00 pm #4070

    +
    Mitä Tehdä Kun Ahdistus Iskee?

    Ahdistus on tunteena monille tuttu ja se voi esiintyä missä tahansa elämänvaiheessa. Ahdistus voi olla tilapäinen tunne esimerkiksi tärkeän esityksen edessä tai jatkunut tunne, joka vaikuttaa päivittäiseen elämään ja voi vaatia hoitoa. Suomessa noin 5-10% aikuisväestöstä kärsii ahdistuneisuushäiriöistä. Niinpä on tärkeää tunnistaa oma ahdistus ja tietää, mitä tehdä sen iskiessä.

    1. Pysähdy ja hengitä syvään

    Kun ahdistus iskee, hengitys saattaa nopeutua ja sydän hakata rinnassa. Ensimmäinen askel ahdistuksen tunteessa on hidastaa hengitys ja rauhoittua. Pysähdy hetkeksi ja keskity rauhallisiin hengitysharjoituksiin, kuten sisään hengittäessä laskemalla neljään ja ulos hengittäessä laskemalla kuuteen.

    2. Tunnista ajatukset

    Ahdistuksen tunteessa voi tulla paniikkiajatuksia, kuten ”en kestä tätä” tai ”mitä jos tapahtuu jotain kamalaa”. Tällaiset ajatukset voivat pahentaa ahdistusta, joten niiden tunnistaminen ja tarkasteleminen on tärkeää. Päiväkirjan tai ajatusten kirjoittaminen voi auttaa tunnistamaan ajatuksia ja löytämään niihin realistisia vastauksia.

    3. Puhu jonkun kanssa

    Ahdistusta voi tuntua helpottavan, kun puhuu jonkun kanssa. Läheinen tai ystävä voi tarjota tukea ja lohdutusta. Ahdistuneisuushäiriöiden tapauksessa ammattiauttajat, kuten psykiatrit tai psykologit, voivat auttaa löytämään tehokkaita hoitoja.

    4. Liiku ja harrasta rentoutumista

    Liikunta voi olla tehokas tapa lievittää ahdistusta. Liikunta vapauttaa endorfiineja, luonnollisia aivojen kemikaaleja, jotka voivat auttaa vähentämään ahdistusta ja parantamaan mielialaa. Jooga ja meditaatio ovat myös tunnettuja rentoutusmenetelmiä, joita voi kokeilla.

    5. Huolehdi omasta hyvinvoinnista

    Itsehoidolla on tärkeä rooli ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa. Riittävä uni, terveellinen ruokavalio ja stressin välttäminen ovat perusta tasaiselle mielialalle ja hyvinvoinnille. Aivojen hyvinvoinnista huolehtimiseksi voi ajatella rutiinista, joka pitää mielen terävänä ja vireänä, kuten lukeminen, opiskelu ja uusien asioiden oppiminen.

    Yhteenveto

    Ahdistus on luonnollinen tunne, joka voi olla tilapäinen tai jatkunut. Tärkeintä on tunnistaa oma ahdistus ja tietää, mitä tehdä sen iskiessä. Hengitysharjoitukset, ajatusten tarkastelu, puhuminen läheisen kanssa, liikunta ja terveellinen elämäntapa voivat auttaa ahdistuneisuuden lievittämisessä. Ahdistuneisuushäiriöiden tapauksessa ammattiauttajat voivat tarjota tehokkaita hoitoja. On tärkeää muistaa: ahdistus on tunne, johon on mahdollista vaikuttaa ja joka on hoidettavissa.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.