Mitä Tarkoittaa Preesens

• Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:57 pm #2739

+

Mitä tarkoittaa preesens?

Preesens on yksi suomen kielen aikamuodoista. Se on läsnäoloa ilmaiseva aikamuoto, joka kertoo, että jotakin tapahtuu tai on tapahtumassa tällä hetkellä.

Preesensissä verbin perusmuoto eli infinitiivi päättyy -a tai -ä, esimerkiksi juokse a tai istu ä. Preesensin verbimuodossa se päättyy -n tai -en, esimerkiksi juokse n tai istu en.

Preesensin käyttö on yleisintä puhetaieessa ja se esiintyy myös kirjoitetussa tekstissä ilmaisemassa läsnäoloa tai ajankohtaisuutta. Preesensin käyttö kertoo, että jotain tapahtuu juuri nyt tai on läsnä.

Esimerkiksi:
    – Minä odotan bussia.
    – Hän kuuntelee musiikkia.
    – Lapset leikkivät pihalla.

Huomaa, että preesensin käyttöön vaikuttaa myös toinen suomen kielen aikamuodosta, perfekti eli menneen ajan preesens. Perfekti kertoa tapahtumista, jotka ovat jo tapahtuneet, mutta niillä on yhteys nykyhetkeen. Perfekti-muoto muodostetaan apuverbillä ”olla” ja verbin perfektimuodolla, joka muodostetaan liittämällä verbin perusmuodon päätteen perään -nut/-nyt.

Esimerkiksi:
    – Minä olen odottanut bussia puoli tuntia.
    – Hän on kuunnellut musiikkia koko päivän.
    – Lapset ovat leikkineet pihalla tänä iltana.

Preesens on siis yksi suomen kielen tärkeimmistä ja tarpeellisista aikamuodoista. Sen avulla voidaan ilmaista läsnäoloa ja ajankohtaisuutta puhuttaessa tai kirjoitettaessa. On tärkeää muistaa, että preesensin käyttö ei rajoitu vain nykyhetkeen, vaan se voi kertoa myös tulevasta tapahtumasta tai toivomuksesta.

Esimerkiksi:
    – Huomenna minä tapaan ystäväni kahvilla.
    – Toivon, että aurinko paistaa huomenna.

Toivottavasti tämä artikkeli auttoi sinua ymmärtämään preesensin merkityksen ja käytön suomen kielessä. Muista harjoitella preesensin käyttöä, jotta voit ilmaista itsesi selkeästi ja tarkasti.
    **

• Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.