Mitä Syödä Kuukautisten Aikana

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:57 pm #1473

    +

    Mitä syödä kuukautisten aikana?

    Kuukautiset ovat osa naisen elämää, ja monille naisille kuukautisten aikana ilmenee erilaisia oireita, kuten vatsakipua, alakuloisuutta, väsymystä ja mielialan vaihteluita. Oikeanlaisella ravinnolla voi kuitenkin helpottaa näitä oireita. Tässä artikkelissa kerromme, mitä ruokia kannattaa syödä kuukautisten aikana.

    1. Kalsiumia sisältävät ruoat

    Kalsiumilla on tärkeä rooli luuston terveydelle, mutta se auttaa myös ehkäisemään kuukautisten aikaista vatsakipua ja kramppeja. Siksi kannattaa syödä kalsiumia sisältäviä ruokia, kuten maitotuotteita, juustoja, pähkinöitä ja lehtivihanneksia.

    2. Rautaa sisältävät ruoat

    Rauta on tärkeä ravintoaine, joka auttaa kehoa tuottamaan hemoglobiinia, joka kuljettaa happea punasoluissa. Kuukautisten aikana naisen keho menettää verta, ja siksi raudan saanti on erityisen tärkeää. Rautapitoisia ruokia ovat esimerkiksi pinaatti, maksa, punainen liha ja pavut.

    3. Runsaasti proteiinia sisältävät ruoat

    Proteiini auttaa kehoa tuottamaan serotoniinia, joka auttaa lievittämään mielialan vaihteluita ja väsymystä kuukautisten aikana. Proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi kalat, kananmunat, pähkinät ja lihat.

    4. Magnesiumia sisältävät ruoat

    Magnesium auttaa vähentämään kuukautisten aikaista kipua ja kramppeja rentouttamalla lihaksia. Magnesiumia saa esimerkiksi banaaneista, tummasta suklaasta, mantelista ja pinaatista.

    5. Runsaskuituiset ruoat

    Runsaskuituiset ruoat auttavat ruoansulatusta ja estävät ummetusta, joka voi olla yleistä kuukautisten aikana. Syö runsaasti täysjyväviljatuotteita, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia.

    6. Vältä epäterveellisiä ruokia

    Kuukautisten aikana kannattaa välttää epäterveellisiä ja rasvaisia ruokia, jotka voivat häiritä hormonitasapainoa ja pahentaa kuukautisten aikaisia oireita. Vältä esimerkiksi pikaruokaa, roskaruokaa ja sokeroituja juomia.

    Lopuksi

    Syömällä terveellisesti ja monipuolisesti voit helpottaa kuukautisten aikaisia oireita. Muista sisällyttää ruokavalioosi kalsiumia, rautaa, proteiinia, magnesiumia sekä runsaskuituisia ruokia ja vältä epäterveellisiä ruokia. Tällä tavoin voit tuntea olosi parhaaksi myös kuukautisten aikana.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.