Mitä Luusto Tarvitsee Pysyäkseen Kunnossa

  • Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 21 kesäkuun, 2023 klo 8:58 pm #2418

    +
    Mitä Luusto Tarvitsee Pysyäkseen Kunnossa?

    Luusto on kehomme tukirakenne, jonka merkitys terveydelle on korvaamaton. Luuston kunto vaikuttaa moniin terveysongelmiin, kuten osteoporoosiin, jonka seurauksena luut heikkenevät ja muuttuvat hauraiksi. Tämän vuoksi on tärkeää miettiä, mitä luuston hyvä kunto edellyttää.

    Tarvittavat ravintoaineet

    Luuston kunto vaatii luutyyppiin sopivia ravintoaineita. Kalsium ja D-vitamiini ovat kaikkein tärkeimmät ravintoaineet luuston terveyteen. Kalsiumin päivittäistarve on noin 1000 milligrammaa aikuisilla, kun taas D-vitamiinin tarve on 10 mikrogrammaa päivässä.

    Muita tärkeitä ravintoaineita ovat C-vitamiini, K-vitamiini, magnesium ja fosfori. Nämä ravintoaineet edesauttavat kalsiumin imeytymistä kehossa. On syytä muistaa, että ravintoaineet ovat helpompia imeytyä luonnollisista lähteistä, kuten maitotuotteista ja vihreistä lehtivihanneksista.

    Fyysinen aktiivisuus

    Fyysinen aktiivisuus muodostaa olennaisen osan terveelliseen elämäntapaan ja se on erityisen tärkeää luuston terveydelle. Kävely, juoksu ja voimaharjoittelu, kunhan harjoittelu on kohtuullista, voivat edistää kalsiumin imeytymistä luustossa.

    Fysioterapeuttinen harjoittelu sopii myös hyvin ehkäisemään luukatoa ja ylläpitämään luuston hyvinvointia. Lisäksi, välttämällä sängyssä makaamista tai pitkää istumista pitkillä ajanjaksoilla, voimme edistää luuston terveyttä.

    Säännöllinen D-vitamiinin saanti on erityisen tärkeää. D-vitamiini on ensiarvoisen tärkeä kalsiumin hyväksikäytössä ja se edesauttaa kalsiumin imeytymistä luuhun. Noin 95% D-vitamiinista syntyy ihonalaisessa kerrostumassa auringonvalosta. D-vitamiinin saantiin voi myös käyttää ravintolisiä tai maitovalmisteita.

    Huolehdi terveydestäsi kaikenikäisenä

    Kun nouset yli neljänkymmenen iän, luunkato uhkaa olla yleisempää. On tärkeää välttää tupakointia, liiallista alkoholin juomista ja ylipainoa. Riskiryhmien, kuten naiset, vanhemmat ihmiset ja henkilöt, joilla on ollut luunmurtumia, tulee olla erityisen huolellisia luustonsa terveyden suhteen.

    Osana syömistä ja ruokavaliota tulisi suosia maitovalmisteita, lehtivihanneksia, hedelmiä, kalaa ja lihaa. Nämä ruoat ovat erinomaisia kalsiumin ja D-vitamiinin lähteitä ja ne edistävät luuston hyvinvointia.

    Yhteenvetona voidaan todeta, että luuston terveys tarvitsee kalsiumia, D-vitamiinia ja muita ravintoaineita, jotka imeytyvät kehoon luonnollisista lähteistä, kuten maitotuotteista ja vihreistä lehtivihanneksista. Yhdistettynä kohtuullisen aktiivisuuden kanssa ja säännöllisillä D-vitamiinin saannilla voidaan pitää luut terveinä kaikenikäisillä henkilöillä.

    Tärkeintä on muistaa, että tarvittavat elämäntapamuutokset kannattaa aloittaa ajoissa, ennen kuin ongelmia ilmenee, sillä ennaltaehkäisy on aina parempi kuin hoito.
    **

  • Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään vastataksesi tähän aiheeseen.